تبلیغات

خواص و فواید درمانی سویا برای سلامت بدن

فواید بی شمار سویا بر سلامت بدن

فواید بی نظیر سویا

از دانه های سویا این روزها به عنوان عاملی برای مبارزه با بیماری ها استفاده می شود.دانا جاکوبی، نویسنده کتاب آشپزی می گوید: من عادت داشتم دانه های سویا را تقریباً در هر چیزی استفاده کنم. این باعث می شد که غذاها، فوق العاده خوشمزه شوند به طوریکه تا به حال کسی چنین غذاهایی را نخورده است.خبرهای خوبی در مورد دانه های سویا دارم. مردم خوشحال هستند می توانند سویا را به برنامه رژیمشان اضافه کنند.

 در اوایل که مردم سویا را شناخته بودند، از آن به عنوان غذایی برای طیور استفاده می کردند. 5000 سال قبل در چین، دانه سویا به عنوان یک ماده مغذی شناخته و به تمام دنیا فرستاده شد.محققان روسی جزو اولین کسانی بودند که فواید سویا را دریافتند. این محققان دریافتند سویا دارای پروتئین زیاد، اسیدهای آمینه ضروری برای بدن، کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، روی، ویتامین های گروه B و فیبر می باشد.

همین امر باعث تحقیقات بیشتر راجع به این ماده مغذی گردید و متخصصان سویا را به عنوان یک ماده غذایی در کنار مواد دیگر موجود در رژیم غذایی محسوب کردند.آنها سویا را جانشین پروتئین حیوانی در رژیم غذایی کردند و متوجه شدند که این ماده غذایی موجب پایین آوردن کلسترول بد یا LDL و کاهش تری گلیسیرید خون و در نتیجه کاهش بیماری های قلبی می گردد.

دانه سویا، محتوی مقدار زیادی ویتامین Eاست که روی سلامت پوست و مو، اثر دارد و از کم خونی جلوگیری می کند.همچنین فیبر موجود در سویا موجب کاهش وزن، کاهش کلسترول و تری گلیسیریدها و افزایش کارکرد روده بزرگ می شود و از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند و جلوی یبوست را می گیرد. این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که زیاد مصرف کردن سویا (غلات) موجب اسهال، نفخ و درد شکم می شود.

ویتامین B1 موجود در دانه سویا جلوی خستگی و انواع بیماری های عصبی را می گیرد، افزایش دهنده انرژی است و برای زنان باردار و شیرده و همچنین برای ورزشکاران و میانسالان مفید می باشد.ویتامین B2 که در سویا وجود دارد، از زخم های لب و زبان و متورم شدن زبان و همچنین از مبتلا شدن به آب مروارید، پیشگیری می کند.

منیزیم موجود در سویا، اثرات مفید بر استخوان و رگ های خونی، مخصوصاً بر عضلات قلب دارد و از لخته شدن خون و انسداد رگ های خونی جلوگیری می کند.استئوپروز (پوکی استخوان) یکی از بیماری های شایع استخوان است که در این بیماری استخوان ها، کوچک و شکننده می شوند. ورزش کردن و استفاده از مکمل های کلسیم و ویتامین Dو مصرف میوه جات و سبزیجات می تواند در جلوگیری از این بیماری نقش مهمی داشته باشد.

اگر زیاد پروتئین حیوانی مصرف کنید، کلسیم از استخوان هایتان برداشته شده و از طریق ادرار یا مدفوع از بدن خارج می شود، ولی سویا و به طور کلی پروتئین های گیاهی نه تنها فاقد این اثر هستند، بلکه میزان ذخیره کلسیم را زیاد می کنند.از دیگر مواد موجود در سویا، ایزوفلاوونوئیدها هستند که جلوی شکستن استخوان را می گیرند و مانند هورمون استروژن (هورمون زنانه) باعث ساخت استخوان و جلوگیری از تخریب استخوان می شوند.

حققان روسی جزو اولین كسانی بودند كه فواید سویا را دریافتند. این محققان دریافتند سویا دارای پروتئین زیاد، اسیدهای آمینه ضروری برای بدن، كلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، روی، ویتامین های گروه B و فیبر می باشد و فواید زیر را برای سویا نام بردند:

 سلامت قلب و كاهش بیماری های قلبی  سلامت استخوان ها  جلوگیری از سرطان  كاهش عوارض یائسگی

همین امر باعث تحقیقات بیشتر راجع به این ماده مغذی گردید و متخصصان سویا را به عنوان یك ماده غذایی در كنار مواد مغذی موجود در رژیم محسوب کردند.آنها سویا را جانشین پروتیئن حیوانی در رژیم غذایی کردند و متوجه شدند كه این ماده غذایی موجب پایین آوردن كلسترول بد یا LDL و كاهش تری گلیسیرید خون و در نتیجه كاهش بیماری های قلبی می گردد.

مواد مغذی در سویا ویتامین E ویتامین B1 ویتامین B2 منیزیوم كلسیم ایزوفلاونیدها فیبر سویا و یائسگی

سویا

نشانه های یائسگی عبارت است: عرق كردن و گرمای زیاد بدن، پوكی استخوان، بیماری قلبی و ریزش موی سر. این عوارض در نتیجه ی كاهش استروژن (هورمون زنانه) به وجود می آیند. اگر شما جزو مصرف كنندگان سویا هستید، دیگر نگران عوارض یائسگی نباشید.در ژاپن مردم زیاد سویا مصرف می كنند و بررسی ها نشان داده که تنها 3/1 خانم های ژاپنی علائم یائسگی را بروز داده اند.تحقیقات نشان داده است كه زنانی كه هر روز سویا مصرف می كنند، حدود40 درصد عوارض ناشی از یائسگی را از بین می برند.پس بهتر است از سویا به جای پروتیئن حیوانی استفاده كنیم تا از عوارض ناشی از مصرف پروتیئن حیوانی در امان مانیم.

سویا و سرطان

سرطان هایی از قبیل سرطان سینه، تخمدان و پروستات با كمك سویا از بین رفته است. پس بهتر است این ماده مغذی را بهتر بشناسیم و در زندگی خود از مزایای وافر آن بهرمند شویم.در آینده ممكن است از سویا به عنوان هورمون درمانی و به طور كلی به جای داروهای مصنوعی استفاده شود.

سویا و تغذیه

غلات (دانه های كامل) شامل: سویا، برنج، گندم، جو، ذرت و..... می باشد. همانطور كه می دانید غلات در تغذیه انسان حائز اهمیت فراوانی است.سویا یكی از بهترین مواد غذایی است كه دارای منافع بیشماری می باشد و می تواند پایه رژیم غذایی را تشكیل دهد.بطور كلی غلات منبع مهم كربوهیدرات، پروتئین و مقدار كمی چربی هستند.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

بطور کلی مصرف سویا باعث

* كمك به هضم غذا

* پایین آوردن كلسترول خون

* سلامت روده و معده

* جلوگیری از بیماری پوکی استخوان

* كاهش عوارض یائسگی

* كاهش عوارض بیماری دیابت

* جلوگیری از بیماری های قلبی

* جلوگیری از بیماری پروستات

* جلوگیری از سرطان به خصوص سرطان های راست روده، سینه، تخمدان و روده بزرگ.

FDA (اداره ی غذا و دارو آمریکا) برای حفظ سلامت قلب، خوردن سویا را پیشنهاد می كند.غذاهایی كه با سویا درست می شوند، چربی و كلسترول خون را كم می كنند.شما اگر سویا را با دیگر پروتئین ها از قبیل شیر و گوشت مصرف كنید، در كاهش كلسترول خونتان اثر زیادی دارد.شما می توانید به سالاد، سوپ و خورش خود سویا بیفزایید و با این کار موجب بالا بردن ارزش غذایی تان و خوش طعم كردن آنها شوید.البته این نكته را نباید فراموش كنیم كه اگر سبوس غلات را جدا كنیم، اثرات مفید آنها را از بین برده ایم. پس بیایم از امروز غلات سبوس دار و كمتر فراوری شده را استفاده كنیم.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

مواد سرطان ‌زای مشکوک

آزمایش‌های انجام شده روی موش‌ها نشان داده است که سویای خام می‌تواند باعث سرطان شود اما این آزمایش‌ها روی انسان تکرار نشده است، و داده‌های کافی برای ایجاد ارتباط بین آن‌ها نیز وجود ندارد. اگر چه ایزو فلاون‌های یافت شده در سویا نشان داده‌اند که ضد سرطانی هستند، اما هنوز پزشکان، مصرف مکمل‌های سویا را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان توصیه نمی‌کنند.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------


فرمول مبتنی بر سویا برای تغذیه‌ی نوزاد بر اساس نوزاد

فرمول سویا نیز یکی از بهترین روش‌ها برای تأمین کل پروتئینِ نوزاد و اضافه شدن به برنامه‌ی منظم شیر مادر است که ترویج می‌شود. تحقیقات اخیر ثابت کرده است که شیر سویا و تمام شیرها از نظر میزان پروتئین برابر هستند. علاوه بر آن، محصولات سویایی حاوی پروتئین‌هایی هستند که به عنوان در پوشی برای آزاد سازی مواد مغذی مانند ویتامین B12 عمل می‌کنند. پروتئین‌های مورد نیاز برای آزاد سازی چنین مواد مغذیِ حیاتی، ترایپسین نام دارند و"ضد مغذی‌ها" به عنوان باز دارندگان ترایپسین، از هضم پروتئین‌ها جلو گیری می‌کنند. ضد مغذی‌ها فقط از طریق عملیات گرمایی گسترده تا حدی قابل حذف خواهند بود.

در حال حاضر مطالعات نشان می‌دهند که نوزادان پسری که به طور انحصاری با شیر سویا پرورش می‌یابند، معادل این است که ۵ قرص کنترل باروری در روز دریافت می‌کنند که بر رشد اندام‌های جنسی و تستوسترون مؤثر است.
سویا و محصولات مبتنی بر سویا در پرتو تحقیقات جدید، به یک شمشیر دو لبه تبدیل شده است:تبلیغات که سویا را در صدر لیست غذاهای سالم نشان می‌دهد، و دانشمندان که به دقت به دنبال فواید ادعا شده و اثرات بیماری زای سویا هستند.

ثابت شده است که سویا می‌تواند مفید باشد اما باید مصرف آن محدود شده و مصرف‌کنندگان از این که قربانیان رژیم غذاییِ مد شده باشند، جلو گیری کنند که در دراز مدت بیش از این که خوب باشد، زیان ‌آور است.هم چنین باید تحقیقات گسترده با جمعیت‌های بزرگتر و گروه‌های کنترل انجام شود تا جنبه‌های دراز مدت مصرف سویا مطالعه شود. این مطالعات باید بی ‌طرفانه بوده و توسط افرادی انجام شود که هیچ وابستگی به صنعت سویا نداشته باشند.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0

گزارش تخلف

کلیه مطالب سایت توسط ربات از خبرگزاری های معتبر و سایتهای فارسی زبان به همراه لینک منبع باز نشر می شود و سایت ما هیچ مسئولیتی نسبت به آنها ندارد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را از طریق لینک گزارش تخلف در قسمت پایین به ما اطلاع دهید تا رسیدگی شود.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار